Mama Rose :)

Mama Rose :)

Total Pageviews

Friday 1 April 2011

Al-kisah anak aku dgn majikan dia pulak...

Balik aje dr kerja td anak aku bagitau,ayah kawan dia mengamuk kt tempat kerja td.Anak aku dan kawan dia nie,adalah budak lepasan SPM so kerja ni pun bukaan nak stay pun,cuma buang masa sementara tunggu kemasukan ke IPTA.So,result dh ambik and dh tiba masanya utk budak2 ni sambung pelajaran masing ke IPTA atau IPTS dan surat letak jawatan pun telah diberikan,yang jd aku hairan time budak2 nie nak berhenti time tulah ada short dan budak2 nie kena bayar.Utk pengetahuan semua anak aku and kawan dia nie nie kerja kt kedai kasut,HYPERSHOE STORE,cawangan Seremban yang di dlm bangunan Tesco,Seremban2 dan kedai kasut ni ada cawangan kt KL jugak.
So pendekkan ceritalah ye,time budak2 ni nak dah nak letak jawatan,time ni lah,bos dtg dan buat kira2 dan konon byk yang short smp RM 6,0000 lebih katanya.Aku pun heran,apalak smpp mcm tu.Tiap2 bulan x lira akaun ke?kalau btul short kenapa x kira dr awal lagi,kenapa lak sekrg ni.Budak2 ni pulak di suruh ganti dan byr kalau dh berhenti,surat akan ditulis dan perjanjian kena buat bulan kena byr.Yg byr tu bukanlh anak aku sorg tp dia,kawan dia dan supervisor mereka.Anak aku start kerja dr pertengahan bulan november,tiap2 bulan time gaji ok lak,x de lah yg short tp bila budak2 ni nak berhenti boleh kata short kalau ratus x pe, ni ribu. Pelikkan,patutlah bapak budak tu mengamuk, habis dlm TESCO tu bapak budak tu bising mana taknya langsung tak ade sistem pengurusan.Mcm mana jaga akaun,xkanlah tak buat monthly updateEntahlah,org kalau nak kenakan org mcm2 boleh buatkan.Anak aku ckp dia ngan kawan dia kena byr  dlm seribu lebih manakala supervisor lebih tp rasa aku mcm ada xkena je,Taukeh pompuan cina and supervisor pun pompuan cina,pekerja anak-anak gadis melayu.Yang pergi anak gadis,yg tinggal tu,aku musykil sgt, so secara logiknya aku akan mengambil tindakan cara lain lak sebab negara nikan ada undang2 :) and aku pun xlah bodoh.....
Tapi memang padanlah muka bos cina Hypershoe ni,budak2 bolehlah kau bodoh2kan & buli2,ni kan  dh dtg bapak budak.Malu kau dibuat satu Tesco tu,smp budak yg baru kerja pun dh tak nak kerja....Entahlah aku heranlah ngan org2yg nak cepat kaya ni dan yg baru nak kaya ni...x abis asyik nak PERKENA org je.......
SO utk kita2 ni yg belum kaya tp nak jd kaya ni, berhati2lah dgn diri sendiri ye, JGN MUDAH LUPA DIRI Dan JGN MEYOMBONG DIRI, BERINGATLH PD DIRI SENDIRI!!!!!!

No comments:

Post a Comment