Mama Rose :)

Mama Rose :)

Total Pageviews

Friday 28 October 2011

Mencintai aku dengan seadanya...

Dalam kehidupan ini kita tak tau apa yg akan berlaku namun kita harus redha menerimanya, walauapapun terjadi. Kini usia aku dah pun melangkau 40 tahun, dan aku dah terlalu letih utk mengejar atau mencari kasih sayang, kini kasih sayang anak2 ku yang memberi aku kekuatan utk melalui hidupku, Cukup-cukup letih aku nak mengambil hati org yang tak pernah menghargai kasih sayang , dan aku rasa dia sendiri tak tau nilai kasih sayang dan kekeluargaan itu sendiri.
Susahlah kalau asyik nak ikut baran, ego, sombong mcmlah dia yang pandai semuanya, walaupun aku nie sosial tapi bapak aku didik aku dengan nilai2 kemanusiaan, kalau berckp pun bapak aku ajar guna akal fikiran dan bila nak berckp ngan org kena gak jaga perasaan seseorg tu, bapak aku pun kalau berckp dgn isteri dan anak2 dia penuh adab, tak main karut je sbb dia tau kalau dia nak isteri dan anak2 dia hormat dia, dia pun mesti hormat perasaan isteri dan anak2. Dan kalau anak2 nak bagitau sesuatu atau isteri nak buat sesuatu dia akan dengar dan kalau benda tu elok ke tak dia akan bagi petunjuk dan sokongan bukan menghina dan memandang sinis terhadap usaha seseorg itu...
Entahlah aku nie ada masanya hilang sabar, nasib baik setiap apa yang bapak aku didik dan nasihat aku sentiasa aku terapkan sebab tulah agaknya aku ni sentiasa dpt berfikir dgn waras dan susah nak naik baran x tentu hala dan sentiasa menghormati perasaan org...Selama aku hidup, Alhamdullillah setiap ujian dan dugaan dpt aku lalui, dan Alhamdullillah mcm mana perit pun hidup aku sejak aku berpisah dgn  suami aku dulu, aku dpt lalui dan Alhamdullillah aku dpt besarkan anak2 aku dan berbangga dgn apa yang aku usahakan, dan Alhamdullillah doa ku sebagai seorg IBU dimakbul Allah, dan kini aku dpt melihat kejayaan anak2 aku satu persatu so bila aku fikirkan balik perlu ke aku menghadapi lagi kasih sayang yang mudah reput, menghadapi lagi org yg begitu egoistik, org yg baran dia melampaui batas, org yang tak mengerti adab bahasa, org yang tak tau menhormati perasaan org lain.....Kalau aku menangis airmata darah sekalipun org jenis mcm nie x akan memahami perasaan org lain sbb dia rasa diri dia betul dan apa yang dia cakap dan dia buat semua betul dan pandangan org lain semua salah....Aku x nak sikap org mcm nie boleh mangganggu emosi anak2 aku sbb anak2 aku adalah harta aku dunia & akhirat dan aku sanggup korbankan nyawa aku sendiri utk anak2, sebab aku yang mengandungkan mereka, aku yang merasa sakit perit waktu lahirkan mereka dan keringat aku yang penat besarkan mereka so FAHAM2LAH..
Duit kat dunia nie, kita boleh cari kat mana kalau kita berusaha tp kasih sayang dan keluarga boleh cari ke? Laki ke, bini ke, bolehlah main ganti2 tp ibu, ayah, lagilah anak2, igt boleh main tukar ganti ke?Aku ni manusia, bukan barang, ada perasaan dan ada akal fikiran...so apa yang aku buat aku selalu fikir dulu sebab tu cara bapak aku didik dan sebagai manusia kesabaran aku pun ada had jugak..
Aku takkan salahkan nasib sebab nasib kita yang tentukan dan aku takkan salahkan takdir sebab takdir tu kita yang usahakn, kalau nak berjaya usahalah, kalau tak tu yang jadi pemikiran kontot pegi bunuh dir, nak salahkan takdir ke? so what ever happens, aku tak kisah sebab aku dah penat dan sabar aku pun dah melebihi 100 Darjah....
Kini aku lebih menyayangi diri aku dan anak2 yang dikurniakan kepada aku...

No comments:

Post a Comment